4. Uwaga
AutorPatrycja Kałamała
RecenzentMichał Wierzchoń
Opublikowano:
11 sierpnia 2017
- 1. Kontrola poznawcza
- 1.1 Efekt Stroopa
- 1.1.1 Interpretacje efektu Stroopa
- 1.1.2 Oryginalny eksperyment Stroopa
- 1.1.3 Inne wersje zadania Stroopa
- 1.2 Dwustopniowy system kontroli poznawczej
- 1.3 Model kaskadowy procesów kontrolnych
- 1.4 Test sortowania kart z Wisconsin
- 2. Pamięć
- 2.1 Pamięć autobiograficzna
- 2.1.1 Mimowolne wspomnienia autobiograficzne
- 2.1.10 Procesualne i strukturalne rozumienie pamięci autobiograficznej w koncepcji Conwaya i Pleydell-Pearce’a
- 2.1.11 Efekt reminiscencji
- 2.1.12 Niepamięć dziecięca
- 2.1.2 Definicja mimowolnych wspomnień autobiograficznych i jej zakres
- 2.1.3 Pamięciowe i niepamięciowe mechanizmy powstawania wspomnień autobiograficznych
- 2.1.4 Procesy hamowania poznawczego w pamięci autobiograficznej
- 2.1.5 Przetwarzanie bezpośrednie i generatywne w pamięci autobiograficznej
- 2.1.6 Zjawisko rozprzestrzeniającej się aktywacji w pamięci autobiograficznej
- 2.1.7 Ja robocze (working self) w modelu Conwaya i Pleydell-Pearcea
- 2.1.8 Pojęciowa wiedza autobiograficzna w modelu Conway’a i Pleydell-Pearce’a
- 2.1.9 Pamięć epizodyczna w modelu Conway’a i Pleydell-Pearce’a
- 2.10 Metapoznanie dotyczące pamięci i uczenia się
- 2.11 Metody stosowane w badaniach wspomnień mimowolnych
- 2.2 Pamięć epizodyczna
- 2.3 Pamięć deklaratywna
- 2.4 Pamięć długotrwała
- 2.5 Pamięć proceduralna
- 2.6 Pamięć prospektywna
- 2.6.1 Intencje implementacyjne w pamięci prospektywnej
- 2.6.2 Testy i kwestionariusze do badania pamięci prospektywnej
- 2.6.3 Zadanie decyzji leksykalnej w badaniach pamięci prospektywnej
- 2.7 Konformizm pamięciowy
- 2.8 Metoda wskazówek słownych
- 2.9 Paradygmat badawczy Deese–Roediger–McDermott (DRM)
- 3. Percepcja
- 3.1 Psychofizyka
- 3.1.1 Metoda dopasowania
- 3.1.2 Metoda stałego bodźca
- 3.1.3 Test zegara
- 3.2 Percepcja czasu
- 4.1 Wczesny filtr uwagowy
- 4.2 Zadanie Posnera
- 4.3 Test efektywności neuronalnych sieci uwagi (ANT)
- 4.4 Teoria trzech neuronalnych sieci uwagi Posnera
- 4.5 Test flankerów
- 5. Język
- 5.1 Zadanie decyzji leksykalnej
- 6. Świadomość
- 6.1 Problem subiektywności
- 6.2 Rodzaje świadomości
- 6.2.1 Świadomość percepcyjna i introspekcyjna
- 6.2.2 Świadomość A i Świadomość P
- 6.2.3 Krytyka teorii postulujących rozbudowane typologie świadomości
- 6.3 Problem jedności świadomego doświadczenia
- 6.4 Teoria myśli wyższego rzędu
- 6.5 Inne teorie hierarchiczne
- 6.5.1 Teorie zmysłu wewnętrznego
- 6.5.2 Teorie metareprezentacji
- 6.6 Dane empiryczne potwierdzające założenia modeli hierarchicznych
- 6.7 Krytyka modeli hierarchicznych
- 6.8 Teoria radykalnej plastyczności
- 7. Automatyzacja
- 7.1 Metafora automatycznego pilota
- 7.2 Koncepcja kosztów poznawczych
- 7.3 Ograniczone zasoby systemu poznawczego
- 7.3.1 Zasoby uwagi
- 7.3.2 Zasoby pamięci roboczej
- 7.4 Metody badania kosztów poznawczych
- 7.5 Procesy automatyczne
- 7.5.1 Teorie procesów automatycznych
- 7.5.1.1 Klasyczne koncepcje
- 7.5.1.2 Krytyka klasycznych koncepcji
- 7.5.1.3 Współczesne teorie
- 7.5.1.3.1 Koncepcja Logana
- 7.5.1.3.2 Koncepcja Bargha
- 7.5.1.3.3 Koncepcja Cleeremansa i Jimeneza
- 7.5.2 Charakterystyka procesów automatycznych
- 7.5.2.1 Zróżnicowanie pod względem świadomości
- 7.5.2.2 Inne cechy
- 7.5.3 Neurobiologiczne podstawy procesów automatycznych
- 7.6 Uczenie mimowolne
- 7.6.1 Definicja uczenia mimowolnego
- 7.6.2 Paradygmaty badania procesu uczenia mimowolnego
- 7.6.2.1 Zadanie kontrolowania systemów dynamicznych
- 7.6.2.2 Zadanie uczenia się sekwencji
- 7.6.2.3 Zadanie uczenia się sztucznych gramatyk