1.4 Test sortowania kart z Wisconsin

Test behawioralny służący do oceny funkcjonowania kontroli poznawczej, w szczególności wykorzystywany w diagnozie neuropsychologicznej. Test został opracowany przez E.A Berga na Uniwersytecie w Wisconsin, skąd wziął nazwę. W zamierzeniu Autora, test miał służyć badaniu giętkości nastawień, rozumowania oraz myślenia abstrakcyjnego.

Przebieg testu

Osoba badana otrzymuje potasowaną talię kart. Karty mogą się różnić liczbą oczek, kształtem figur oraz kolorem. Zadaniem osoby badanej jest sortowanie tych kart w stosy zgodnie nieznaną regułą, np. według koloru. Po każdej próbie badany otrzymuje od eksperymentatora informację zwrotną, czy karta została odłożona na właściwy stos. Dzięki temu osoba badana może zgadnąć według jakiej reguły karty powinny być sortowane. Kiedy osoba badana odkryje regułę, reguła nagle i niespodziewanie zostaje zmieniona, a osoba badana musi ponownie ją ustalić.

Interpretacja

Po odkryciu bieżącej reguły, osoba badana musi dostosować się do nowej reguły. Przestawienie się na nową regułę i hamowanie poprzednio obowiązującej wymaga zaangażowania kontroli poznawczej.

Osoby z uszkodzeniami płatów czołowych mają trudności w wykonaniu testu sortowania kart, ponieważ nie są w stanie dostosować się do zmieniającej reguły. Po odkryciu pierwszej reguły cały czas sortują karty zgodnie z nią, mimo informacji zwrotnej od eksperymentatora, iż popełniają błąd. Powtarzanie zachowania mimo zmiany kontekstu/zasady działania określa się mianem perseweracji. Perseweracja to uporczywe powtarzanie czynności (np. ciągłe powtarzanie tych samych błędów).

AutorPatrycja Kałamała
RecenzentMichał Wierzchoń

Opublikowano:
11 sierpnia 2017

Literatura cytowana

TAGI