2.6.1 Intencje implementacyjne w pamięci prospektywnej

Intencja implementacyjna (implementation intention; Maruszewski, 2016; Niedźwieńska, 2013) w pamięci prospektywnej to rodzaj specyficznego sformułowania zamiaru prospektywnego, o określonej formie: „Jak tylko zaistnieje okoliczność X, to wtedy wykonam działanie Y”. W praktyce oznacza to zakodowanie zamiaru poprzez powiązanie jego treści z sytuacją, która będzie kontekstem dla jego wykonania, na przykład „Jak tylko wrócę do domu, wstawię pranie”. Kluczowe jest dokładne dookreślenie sytuacji, w której zamiar ma zostać wykonany oraz stworzenie podczas jego kodowania silnego powiązania pomiędzy sytuacją (wskazówką sytuacyjną) a czynnością do wykonania.

Koncept intencji implementacyjnych został wprowadzony przez Gollwitzera (1993) jako jeden ze sposobów wyjaśniania wpływu planowania wykonania określonej czynności w przyszłości na osiąganie celów (Gollwitzer, 1996). Jest to związane z zaproponowaną po raz pierwszy przez Heckhausena i Gollwitzera (1987) koncepcją faz procesu działania (zob.), opisującą etapy osiągania postawionego celu od momentu jego sformułowania oraz uwzględniającą jego motywacyjne i wolicjonalne aspekty. Intencje implementacyjne mają zastosowanie w drugiej z czterech faz, w której zachodzi dokładne określenie, kiedy, gdzie
i jak należy rozpocząć działanie prowadzące do celu (Gollwitzer, 1996).

Jednymi z pierwszych eksperymentów sprawdzających skuteczność intencji implementacyjnych specyficznie w kontekście pamięci prospektywnej były badania Chasteen, Park i Schwarza (2001). Według autorów efektywność intencji implementacyjnych dla poprawy pamięci prospektywnej u osób starszych opierała się na zaangażowaniu procesów automatycznych. Zastosowanie intencji implementacyjnych było bardziej skuteczne w przypadku niewyrazistych wskazówek prospektywnych wymagających przetwarzania, niż w zadaniu w dużym stopniu zautomatyzowanym, polegającym na rozpoznawaniu. Kolejne badania również wskazywały na skuteczność stosowania intencji implementacyjnych, głównie w grupach osób z deficytami pamięci prospektywnej różnego pochodzenia, np.
u: chorych na schizofrenię (Chen, Liu, Cui, Gan, Li, Neumann, Shum, Wang i Chan, 2016), chorych na stwardnienie rozsiane (Kardiasmenos, Clawson, Wilken i Wallin, 2008) czy osób starszych (Zimmermann i Meier, 2009). Również w przypadku osób młodych uzyskano pozytywny wpływ zastosowania intencji implementacyjnych na pamięć prospektywną (McDaniel, Howard i Butler, 2008; Meeks i Marsh, 2010; McFarland i Glisky, 2012).

Według Gollwitzera (1999) skuteczność intencji implementacyjnych opiera się na silnym powiązaniu działań związanych z realizacją celu z antycypowanymi sytuacjami, które będą odpowiednie dla ich podjęcia. Istotne jest tutaj zaznaczenie, że, jak  zauważa Niedźwieńska (2013), w badaniach nad skutecznością intencji implementacyjnych w koncepcji faz procesu działania stosowano wykonaniowe wskaźniki efektywności intencji implementacyjnych, podczas gdy w badaniach w pamięci prospektywnej kluczowa jest miara pamięciowa. Miary te nie są tożsame: w wielu przypadkach zamiary nie są wykonywane, pomimo iż pamiętamy o nich, co jest szczególnie widoczne w naturalistycznych zadaniach prospektywnych, por. Szarras i Niedźwieńska, 2011). W przypadku pamięci prospektywnej efektywność zastosowania intencji implementacyjnych może wynikać z działania różnych mechanizmów. Jeden polega na zwiększeniu wyrazistości wskazówki prospektywnej wraz ze zwiększeniem dostępności jej reprezentacji, co ułatwia zarówno zauważenie wskazówki prospektywnej, jak
i przywołanie treści zamiaru. Drugi opiera się na automatyzacji działania w odpowiedzi na wskazówkę (jako efekt silnego powiązania zamierzonych działań ze wskazówkami). Kolejny wiąże się ze zwiększeniem ważności zamiaru poprzez podkreślenie osobistego zobowiązania do jego realizacji, które wynika z samej formy intencji implementacyjnej (zob. Niedźwieńska, 2013). Wyniki badań w zakresie poszukiwania mechanizmów efektywności intencji implementacyjnych nie są jednak całkowicie jednoznaczne i zależą od szeregu czynników związanych między innymi z: rodzajem wskazówki prospektywnej (jej wyrazistością, centralnością przetwarzania), rodzajem zadania bieżącego (stopniem jego trudności i zaangażowania zasobów uwagowych), charakterystyką osób badanych (wiek, ewentualne urazy mózgu, choroby), sposobem kodowania zamiaru jako intencji implementacyjnej oraz bardziej subtelnymi kwestiami proceduralnymi. W przypadku sposobu wprowadzania intencji implementacyjnej istnieje duża rozbieżność metodologiczna, na którą należy zwrócić uwagę. Procedury wielu badań pod etykietą intencji implementacyjnej wprowadzają kodowanie zamiaru przy użyciu formuły intencji implementacyjnej w połączeniu z wizualizacją (np. Chasteen, Park i Schwarz, 2001; McDaniel i Scullin, 2010). Cohen i Gollwitzer (2008) stwierdzają, że kodowanie intencji implementacyjnej nie zawiera standardowo elementu wizualizacji. Według nich (Cohen i Gollwitzer, 2008, s. 379) kluczowe elementy intencji implementacyjnej (określenie docelowej sytuacji, wybranie konkretnego działania do wykonania oraz ujęcie ich w formie jak tylko… to wtedy) nie wymagają użycia wizualizacji, której przydatność jest raczej ograniczona (do osób o dużej wyobraźni wzrokowej oraz wskazówek lub czynności, które łatwo sobie zwizualizować). Według McFarlanda i Glisky (2012) dodanie wizualizacji do formuły implementacyjnej nie powoduje zwiększenia skuteczności kodowania w porównaniu z zastosowaniem samej formuły implementacyjnej. McDaniel, Howard i Butler na podstawie swoich badań wprost stwierdzają: „być może szczególna forma stwierdzenia jak tylko… to wtedy, która jest sercem koncepcji Gollwitzera (1999), jest konieczna dla wzmocnienia połączenia między docelową sytuacją a zamierzonym działaniem” (2008, s. 723). Kolejnym problemem jest kwestia niejednolitego utrwalania intencji implementacyjnej podczas kodowania, poprzez na przykład: powtórzenie formuły po cichu, zapisanie jej na kartce (jeden lub więcej razy), powtórzenie jej eksperymentatorowi czy wypowiedzenie na głos. Każda z tych manipulacji może mieć wpływ na uzyskiwane efekty, zwłaszcza jeśli takie zabiegi nie są stosowane do instrukcji w pozostałych warunkach badawczych danego eksperymentu.

Intencje implementacyjne mogą przynosić pozytywne efekty w pamięci prospektywnej, jednak warunki, które temu sprzyjają czy odpowiadające za to mechanizmy są wielorakie i wymagają z jednej strony dalszych badań, a z drugiej czujności podczas wyciągania ogólnych wniosków.

AutorKaja Szarras-Kudzia
RecenzentKrystian Barzykowski

Opublikowano:
10 sierpnia 2017

Literatura cytowana

Chasteen, A. L., Park, D. C. i Schwarz, N. (2001). Implementation intentions and facilitation of prospective memory. Psychological Science, 12(6), 457-461.

Chen, X. J., Liu, L. L., Cui, J. F., Gan, M. Y., Li, C. Q., Neumann, D. L., Shum, D. H., Wang, Y. i Chan, R. C. (2016). The effect and mechanisms of implementation intention in improving prospective memory performance in schizophrenia patients. Psychiatry Research, 244, 86-93.

Cohen, A.-L. i Gollwitzer, P. M. (2008). The cost of remembering to remember: Cognitive load and implementation intentions influence ongoing task performance. W: M. Kliegel, M. A. McDaniel, i G. O. Einstein (Eds.), Prospective memory: Cognitive, neuroscience, developmental, and applied perspectives (ss. 367-390). New York: Taylor & Francis Group/Lawrence Erlbaum Associates.

Gollwitzer, P. M. (1993). Goal achievement: The role of intentions. European review of social psychology, 4(1), 141-185.

Gollwitzer, P. M. (1996). The volitional benefits of planning. W: P. M. Gollwitzer, i J. A. Barge (red.) The psychology of action (s. 287-312). New York: Guilford Press.

Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong effects of simple plans. American psychologist, 54(7), 493.

Heckhausen, H. i Gollwitzer, P.M. (1987). Thought contents and cognitive functioning in motivational versus volitional states of mind. Motivation and Emotion, 11(2), 101-120.

Kardiasmenos, K. S., Clawson, D. M., Wilken, J. A. i Wallin, M. T. (2008). Prospective memory and the efficacy of a memory strategy in multiple sclerosis. Neuropsychology, 22(6), 746–754.

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W. i Marszał-Wiśniewska, M. (2016). Emocje i motywacja. W: J. Strelau i D. Doliński (red.) Psychologia akademicka. Podręcznik, (s. 511-649). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

McDaniel, M. A., Howard, D. C. i Butler, K. M. (2008).  Implementation intentions facilitate prospective memory under high attention demands. Memory & Cognition, 36(4), 716-724.

McDaniel, M. A. i Scullin, M. K. (2010). Implementation intention encoding does not automatize prospective memory responding. Memory & Cognition, 38(2), 221-232.

McFarland, C. P. i Glisky, E. L. (2012). Implementation intentions and imagery: individual and combined effects on prospective memory among young adults. Memory & Cognition, 40(1), 62-69.

Meeks, J. T. i Marsh, R. L. (2010). Implementation intentions about nonfocal event-based prospective memory tasks. Psychological Research, 74(1), 82-89.

Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Geneza, mechanizmy, deficyty. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Szarras, K. i Niedźwieńska, A. (2011). The role of rehearsals in self-generated prospective memory tasks. International Journal of Psychology, 46, 346-353.

Zimmermann, T. D. i Meier, B. (2010). The effect of implementation intentions on prospective memory performance across the lifespan. Applied Cognitive Psychology, 24(5), 645-658.

TAGI