[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_bottom=”20px” padding_left=”10px” admin_toggled=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”3_4″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”contentDiv” id=”” background_color=”#f2f2f2″ background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”0px” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_title margin_bottom=”0px” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”postTitle” id=”postTitle” size=”1″ content_align=”left” style_type=”none”]
[get_post_identifier] [page_title]
[responsivevoice_button voice=”Polish Female” buttontext=”Przeczytaj”][/responsivevoice_button]
[/fusion_title][fusion_text]
Pamięć długotrwała (long-term memory, LTM) jest jednym z rodzajów pamięci wyróżnianym w ramach magazynowego modelu pamięci Atkinsona i Schiffrina (1968). Cechuje się najdłuższym czasem przechowywania informacji i ze względu na to, że może przechowywać treści nawet przez całe życie jest nazywana pamięcią trwałą (w przeciwieństwie do pamięci sensorycznej i krótkotrwałej). Podział pamięci na długotrwałą i krótkotrwałą ma swoje podstawy w rozważaniach Williama Jamesa (1901/1903, za: Jagodzińska, 2008), który wyróżnił pamięć pierwotną (primary memory) oraz wtórną (secondary memory). Ta pierwsza jest według Jamesa związana z treściami, których jesteśmy w danym momencie świadomi. Z kolei druga odpowiada zdarzeniom i faktom, o których w danej chwili nie myślimy, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że doświadczyliśmy ich wcześniej. Drugi wymieniony rodzaj pamięci identyfikowany jest z pamięcią długotrwałą.
Pamięć długotrwałą cechuje duże zróżnicowanie rodzajów i funkcji. Jak piszą Nęcka, Orzechowski i Szymura (2007) wspólną funkcją wszystkich rodzajów tej pamięci jest zapewnienie skutecznej adaptacji jednostki do środowiska, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej.
Podziały
W literaturze najczęściej spotyka się trzy podziały pamięci długotrwałej.
Pod względem formy reprezentacji przechowywanych informacji wyróżnia się pamięć semantyczną i epizodyczną. Podział ten został zaproponowany przez Endela Tulvinga. Tulving (1972) rozumie te dwa rodzaje pamięci jako systemy przetwarzające informacje. Pamięć epizodyczna otrzymuje i przechowuje informacje o określonych czasowo i przestrzennie zdarzeniach oraz ich relacjach. Z kolei pamięć semantyczna organizuje wiedzę o słowach i symbolach, ich znaczeniach i obiektach przez nie oznaczanych oraz relacjach między nimi, a także wiedzę o zasadach, formułach i algorytmach operowania symbolami. Pamięć epizodyczna przechowuje doświadczenia, a pamięć semantyczna pełni funkcję mentalnego słownika potrzebnego do funkcjonowania języka.
Według drugiego podziału wyróżnia się pamięć deklaratywną i proceduralną, a w ujęciu Squire’a deklaratywną i niedeklaratywną (Squire i Zola-Morgan, 1991) . Kryterium podziału w tym przypadku jest możliwość zwerbalizowania treści zawartych w pamięci. Różnica między pamięcią deklaratywną i proceduralną w dużej mierze odpowiada rozróżnieniu wiedzy i umiejętności (Jagodzińska, 2008). Pamięć deklaratywna, określana jako „wiedza że” zawiera fakty, które możemy wyrazić słownie. Pamięć proceduralna, określana jako „wiedza jak” wyraża się w działaniu, a nie w słowach. Jest to pamięć o tym, jak wykonać czynność lub działanie. Squire obok pamięci deklaratywnej wyróżniają pamięć niedeklaratywną zawierającą oprócz umiejętności i nawyków, torowanie, proste warunkowanie klasyczne i uczenie się nieasocjacyjne (por. Squire i Zola-Morgan, 1991).
Koncepcja Squire’a odpowiada trzeciemu podziałowi pamięci długotrwałej. Wyróżnia się tutaj pamięć jawną i utajoną (wg. Squire’a odpowiednio: pamięć deklaratywna i niedeklaratywna). Autorem podziału jest Schacter (1987). Te dwa rodzaje pamięci są wyróżniane ze względu na świadomość dostępu do informacji. Pamięć jawna, zwana też pamięcią explicite, pozwala na świadome przypominanie sobie treści. Z kolei pamięć utajona, zwana też pamięcią implicite, zawiera treści, które mają wpływ na aktualne zachowanie, ale osoba nie ma do nich świadomego dostępu.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_4″ layout=”1_4″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”authorBox” id=”” background_color=”#f2f2f2″ background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”20px 0px 0px 0px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]
[author_image]
[/fusion_text][fusion_person name=”{author_name}” title=”Autor” linktarget=”_self” pic_style=”none” hover_type=”none” content_alignment=”center” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”author” /][fusion_text]
[reviewer_image]
[/fusion_text][fusion_person name=”{reviewer_name}” title=”Recenzent” linktarget=”_self” pic_style=”none” hover_type=”none” content_alignment=”center” show_custom=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”author” /][fusion_text]
Opublikowano:
10 sierpnia 2017
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sep_color=”#ffffff” top_margin=”10px” bottom_margin=”10px” border_size=”15″ alignment=”center” /][fusion_builder_row_inner][fusion_builder_column_inner type=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”links-wrapper” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no” border_position=”all”][fusion_button link=”/table-of-contents” target=”_self” alignment=”center” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”postButton” color=”default” stretch=”default” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″]SPIS TREŚCI[/fusion_button][fusion_text]
[get_category_posts]
[/fusion_text][fusion_button link=”?format=pdf” target=”_self” alignment=”center” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”postButton pdf” color=”default” stretch=”default” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″]PDF[/fusion_button][/fusion_builder_column_inner][/fusion_builder_row_inner][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_right=”22px” padding_bottom=”20px” padding_left=”10px”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”3_4″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”additionalContent” id=”” background_color=”#f2f2f2″ background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”0px 0px 0px 0px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_title margin_bottom=”10px” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” size=”3″ content_align=”center” style_type=”none”]
Literatura cytowana
[/fusion_title][fusion_text]
Atkinson, R. C. I Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. W: K.W. Spence, J.R. Spence (red.) The psychology of learning and motivation (t. II, s. 89-195). New York: Academic Press.
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2007). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schacter, D.L. (1987). Implicit memory: history and current status. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition, 13, 501-518.
Squire, L.R. i Zola-Morgan, S. (1991). The medial temporal lobe memory system. Science, 253, 1380-1386.
Tulving (1972). Episodic and semantic memory. W: E. Tulving, W. Donaldson (red.), Organization of memory (s.381-403). New York: Academic Press.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_right=”22px” padding_bottom=”20px” padding_left=”10px”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”3_4″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”additionalContent tagsDiv” id=”” background_color=”#f2f2f2″ background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”0px 0px 0px 0px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_title hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” size=”3″ content_align=”center” style_type=”none” margin_bottom=”10px”]
TAGI
[/fusion_title][fusion_text][tags][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_bottom=”20px” padding_left=”10px” admin_toggled=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”3_4″ layout=”3_4″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”additionalContent readMoreDiv” id=”” background_color=”#f2f2f2″ background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_title hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” size=”3″ content_align=”center” style_type=”none” margin_bottom=”10px”]
CZYTAJ TEŻ
[/fusion_title][fusion_text]Test Stroopa
Test Flankerów[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]